Skrivpedagoglinjen 2024-2025
Heltidsutbildningen är pedagogisk och riktar sig till dig som har tidigare skrivarutbildning och/eller dokumenterad skriverfarenhet. Du ska också ha en god litterär orientering. Målsättningen är att utveckla din kompetens att leda skrivarkurser och handleda andra i skrivandet
Studierna kombineras med eget skrivande. Du kommer lämna in text från ditt/dina pågående skrivprojekt samt andra skrivuppgifter och du får öva dig på att både ge och få respons.
Utbildningen sker huvudsakligen på distans. Du måste därför ha tillgång till dator med internetuppkoppling och du förväntas vara organiserad och lämna in texter i tid samt delta aktivt i diskussioner, seminarier, genomgångar och textsamtal. Vi träffas sex gånger under året och varje träff är på två dagar. Träffarna är obligatoriska och kräver närvaro på plats. Du bokar själv boende vid träffarna.
Med utgångspunkt i egna skriverfarenheter och läroprocesser utvecklas kunskapen om det litterära skrivandets metodik och pedagogik. I kursen ingår undervisningspraktik som ett obligatoriskt moment.
Kursledarna har mångårig erfarenhet av skrivutbildningar och flera är lärare på Skrivarlinjen på Skurups folkhögskola
Utbildningsmoment
Skrivpedagogik och metodik
Skrivpedagogiken omfattar dels en teoretisk orientering om skrivprocessen med särskild betoning på litterärt skrivande, dels en metodisk del som innehåller både utvecklandet av kreativa övningar och stödjande handledning av såväl lärare som deltagare. Under året förväntas deltagarna praktisera som skrivpedagoger genom att planera och genomföra ett kortare undervisningsförlopp.
Eget skrivprojekt
Kursdeltagarna arbetar under året med eget skönlitterärt skrivande samt olika skönlitterära skrivuppgifter. Här ingår också responsarbete tillsammans med andra kursdeltagare.
Litteratur och poetik
Gemensamma litteraturstudier och textanalys är en viktig del av kursen. Det ingår att diskutera verk i grupp samt att läsa egenvalda verk för individuell reflektion. Skrivpedagogiken och litteraturstudierna knyts ihop genom frågeställningar som: hur kan litteraturen användas i skrivundervisningen?